Tingens talan i teoriernas tid.


Igår var jag på visning av utställningen "Tingens talan i teoriernas tid" på Form och design center, samt på ett seminarium med samma namn och samma tema på Malmö högskola. Love Jönsson, konsthantverkskritiker mm, Mårten Medbo, konstnär/konsthantverkare (typ) och Tora Windahl, konstnär mm, pratade om den eviga frågan om var gränsen mellan konst och konsthantverk går, om det behövs en sådan gräns, om det är en viktig fråga att diskutera osv. Det pratades också om huruvida tingen i sig själva talar, om teorier behövs, vad de i så fall är bra för osv. Det som gav mig mest var Tora Windahls prat om sin essä "om Tillståndet i konsten", vilken jag känner att jag måste läsa och som kanske kan vara en ingång till mitt examensarbete på lärarhögskolan framöver. 

Mårten Medbo gjorde en jämförelse med mat. Ungefär så här:  Mat smakar saker och ger oss upplevelser oavsett om vi kan formulera dessa upplevelser i ord eller inte. På samma sätt är det med konst och konsthantverk. För att kunna tala om konsten och maten behöver vi språket men för att uppleva konsten och maten behöver vi det inte. Och jag tänker att när jag går på restaurang vill jag gärna veta vad det är jag äter, men jag vill inte få berättat för mig vad jag förväntas uppleva av smakerna. 

För övrigt var jag på restaurang sedan på kvällen. Mrs Brown. Gott så in i bomben, och lite nya smaker för mig. Som ett vackert broderi för smaklökarna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0