Våren.

 

När jag var ett litet barn i Ekedalen, med smutsiga byxor och hemstickad tröja, var min vårritual att hittavårens första tussilago. Och jag visste precis var jag skulle leta. Det var vidbäcken uppe vid tippen, och så fort snön hade smält så var jag där och tittade.Och när den första lilla ynka tussilagoknoppen kikade fram, plockade jag den.Därefter gick jag hem till farmor och farfar med den och visade stolt upp den.Och farmor slog alltid ihop med händerna, låtsades bli förvånad och sa:

-  Men kära barn då, har det redan kommit tussilago!

Och så tog hon fram en liten äggkopp med vattentill den där lilla, lilla tussilagon, och så fick jag slå sig ner på en stol iköket och för att fira tussilagons återkomst fick jag dricka ett glas saft ochäta en bulle. Och så visste jag, att nu hade våren kommit. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0